Daisypath Happy Birthday tickers

About Me

My photo
Thinking all love ever does is break and burn and end ♫♪

Wednesday

Those numbers #01234

Nombor salah satu elemen penting dalam dunia ni
Salah satu elemen yang paling banyak di olah
Puluh, ratus, ribu, million, trillion etc etc etc
Tapi introduction ni bukan main point aku
.
.
.
Aku pernah jadi student
Salah satu budak yang biasa biasa
Dapat sambung belajar--
.
.
.
Selama aku jadi student, aku rasa bersyukur,
Result(s) aku okay-okay-okay
No repeat paper(s) tu dah boleh sujud syukur
Ye tak?
.
.
"Gpa is just a number"
.
.
.
Aku menyampah betul dengan ayat tu.
Bukan aku nak pandang rendah dekat orang yang dapat
result low-repeat paper-fail test itu ini.
Bukan. Totally a no-no--
Sebab result aku pun biasa je. Tak lah anc 4.0flat tiap sem.
Tak.
 .
 .
Tapi aku tak suka bila someone yang still belajar
dan masih diberi peluang untuk teruskan pelajaran
walaupun carry paper yang repeat banyak kali cakap
"Gpa tinggi pun tak reti buat kerja pun tak guna.
Setakat pandai atas kertas."
.
.
JUST A NUMBER?
.
.
Apa kau ingat employer tak pandang gpa masa nak amik kau kerja?
Apa kau ingat employer call kau terus cakap
"Awak diterima sebab budak gpa tinggi pun bukan reti buat kerja."
.
JUST A NUMBER? Fikir lagi sekali.
.
.
Kau ingat hospital nak amik surgeon gpa 2.30?
Kau ingat construction company percaya kau design building
dengan 2.00 gpa?
Kau ingat dengan 2.00 tu kau dipercayai untuk jadi cikgu
untuk budak sekolah?
.
.
Nak cakap, fikir dulu--
.
.
.
Kalau kau amik loan waktu belajar,
dengan gpa tu lah tentu kan kau punya hutang masa depan.
.
.
.
Fikir.
.
.
Melain kan kau memang habis belajar,
dah ada degree scroll,
juga dah ada 10 TAHUN PENGALAMAN kerja bidang kau
Yeah, kau boleh cakap macam tu. Dikecualikan.
.
.
Tapi kalau dah habis spm--
Masuk diploma/asasi/etc
Sambung pulak Degree
Nak Master pulak (master kena at least 3.00 gpa okay?)
Tang mana kau dapat pengalaman 10 tahun????
.
.
.
Fikir banyak kali dulu, okay?--


No comments:

Post a Comment